Baza wiedzy e-biznesu

#1 Jak pisać teksty SEO

Czas czytania: 6 min
Artykuł od Kuby


SEO, co to jest?

SEO to optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych, czyli innymi słowy jest to pozycjonowanie. Są to działania, które mają na celu umieszczać Twoje strony jak najwyżej w wyszukiwarkach, aby te treści trafiały do jak największej liczby odbiorców. Wśród wyszukiwarek oczywiście króluje Google, który posiada 98% udziałów w rynku w Polsce, więc dlatego będę tylko o niej wspominał.

Jak google pozycjonuje strony?

Google faworyzuje strony, które swoje treści mają dopasowane do zapytań odbiorców. Im bliżej tych pytań, tym mamy większe szanse na wyższy wynik w wyszukiwaniach. Musimy zadbać o to, żeby informacje, które zamieszczamy były wiarygodne. Jest to ważne, ponieważ musimy pamiętać, że miejsce w górnych wynikach w wyszukiwarkach jest ograniczone i musimy zadbać o to, żeby nasze treści były bardziej przydatne. Google sprawdza odmiany słów oraz treść pod kątem semantycznym. Jeżeli skupimy się nad tym, żeby tworzyć kontent pod SEO, będziemy się pokazywać także na jasłach powiązanych oraz synonimach.

Artykuł, co powinien zawierać?

Po pierwsze tytuł, powinien być precyzyjny, bez żadnych poetyckich wytworów. Treść, zawierająca słowa kluczowe i wyczerpująca temat. Niestety więcej słów kluczowych nie oznacza, że będziemy lepiej pozycjonowani. Kiedyś tak było, jednak Google już jest mądrzejszy i takie cwaniakowanie może nawet powodować ignorowanie Twoich treści przez roboty. A teraz jak szczegółowo jak powinny wyglądać te 2 elementy:

Tytuł, jak się pisze?

W gutenbergu w Worpressie możemy zobaczyć jak wygląda podgląd naszego tytułu.

Ważne informacje zawsze powinno się umieszczać na początku tytułu, tak abyśmy mieli pewność, że Google pokazując nasz temat nie utnie istotnych haseł, które właśnie użytkownicy mogą wyszukiwać. Za pomocą wtyczki Yoast SEO możesz edytować 3 rodzaje tytułów: tytuł redakcyjny (ten, który pojawia się u góry wpisu), title tag (ten wyświetlający się w wynikach wyszukiwania Google) oraz og:title (pojawiający się na social media). Najważniejszy jest tytuł wyświetlający się w Googlu, jednak jeżeli chcemy naszą działalność skupić także na social mediach warto zwrócić uwagę na nasz og:title.

Treść artykułu

Bardzo przydatnym narzędziem SEO jest Senuto. Można aktywować tam darmowe konto na 14 dni. Później trzeba będzie wykupić pakiet, gdzie standardowa cena najtańszego na dzień dzisiejszy wynosi 39 zł za miesiąc, ale myślę, że warto wydać te pieniądze na polepszenie pozycjonowania. 

Skąd wziąć tematy?

Jeżeli nie wiesz o czym chcesz pisać, możesz wpisać kilka haseł na raz i zobaczyć jakie z nich wyszukuje najwięcej osób. Oczywiście w ciągu trwania darmowego konta możesz sobie zaplanować od razu tematy do przodu. W doborze tematów dobrze jest zwrócić uwagę na to o co pytają nas klienci oraz o czym pisze konkurencja.

Budowanie treści

Przed rozpoczęciem artykułu należy zaplanować treści, które zostaną w nim zawarte. Warto, więc sprawdzić zakładkę pytania. Należy wtedy nazywać śródtytuły tak jak brzmią zapytania wyszukiwane wśród użytkowników. Musimy także zwracać uwagę na używanie nagłówków h1, h2 itd., ponieważ Google to lubi. Za pomocą słów zależnych możemy sprawdzić jakie frazy występują z naszymi wpisanymi hasłami. Przydatną stroną jest także Answer the Public, które pozwala nam zobaczyć jakie zapytania są tworzone z hasłem, które wpiszemy. Może to także pomóc w budowaniu tytułów. Niestety, dłuższa treść tekstu nie powoduje, że znajdziemy się wyżej w wynikach. Kluczowe jest wspomniane przeze mnie wyczerpanie tematu, a nie zapełnianie tekstu „laniem wody”. Nie pisz także wielu tekstów na ten sam temat i nie używaj tagów w treści wpisów, ponieważ to również nie wpłynie korzystnie na pozycjonowanie.

Podlinkowywanie

Istotnym aspektem jest podlinkowywanie, czyli ilość linków w sieci, które prowadzą na naszą stronę. Jeżeli pierwsze co masz teraz na myśli to spamowanie na forach to niestety nic nie da, ponieważ linki wtedy mają głównie parametr „nofollow”, który mówi robotom Googla, że mają je ignorować. Nie ma także sensu umieszczanie linków w miejsach prywatnych, niewidocznych publicznie jak mail, czy massenger. To co możesz robić to szukać współpracy z innymi firmami, blogerami, czy influencerami, którzy mogą te linki umieszczać w swoich pracach. Wtedy możesz być pewny, że takie działania coś dadzą. Jest to na pewno bardzo angażujący temat, ale budowanie relacji w rozwoju biznesu jest bardzo ważne.